Wednesday, March 11, 2009

bibik oh bibik

balik dari keja semalam,angin jer aku.adoila bibik aku ni.rajin tak bertempat la plak.aku tak suruh pun dia masak lauk ker aper ker.petang before balik aku call dia.aku tanyer 'bapak' (panggilan dia tuk laki aku) dah balik ker belum.dia bagitau la sudah balik.then dia cam biasa la me'report' apa yang dia buat walau aku tak tanyer pon.dia cakap dia gorengkan 'cekodok tepong' tuk laki aku.k lah.tapi sebenarnyer aku cam terkejut pon ader.isyhh...dia ni.aku tak suh pon buat.tapi takperlah kalo dah buatkan.dia siap bgtau la dia dah masakkan nasi.masa tu dalam kol 6.30.bibik aku ni memang selalu petang2 dia akan masakkan nasi.n bila aku balik,siap mandi,sembahyang semua baru aku masuk dapur masak lauk simple2 jer.k lah kan setakat masak nasi jer.
pastu balik jer tadi,perkara pertama aku angin ngan dia,sesampai jer depan umah, aku tengok gate dah terbukak.memandai jer bukak gate siap2.biasa aku sampai depan umah, aku call dulu baru dia kuar bukak gate tu.ni dah siap terngaga jer gate tu.dah la kol 7.30pm.pastu lak, laki aku ni g tinggal lak kunci motor tu kat motor.ha..elok sangat la tu.kalo org masuk curik motor tu tak sedar pon tu.k lah.malas nk bising.aku diam jer.
masuk jer umah, aku cam 'bau' smthg org masak tau.aku terus tuju ke dapur.YA ALLAH!!si bibik ni.apa la dia masak ni.aku tak suruh pon.memandai jer dia ni masak.saper nk makan ni.aku tengok kuah cair jer.ader serai,daun limau.aku tanyer la dia.
aku: bibik, kamu masak aper ni?
bibik: tom yam ibu (panggilan tuk aku).
aku: APER??TOM YAM?SAPER SURUH KAMU MASAK?
bibik: masak la bu daripada takder lauk.
(ceh,menjawab kamu yer.-dalam hati aku ler).geram takyah cakap ler.
aku: saya tak suruh pon kamu masak.kenapa kamu pandai2 jer masak.
dia diam jer.anginnyer aku rasa.kompiden tu jawab tom yam.aku malas nk jawab.aku naik atas.
dah siap semua aku turun,dia dah siap hidang dah kat meja.saper la tu nk makan.aku sambung lagi bebel kat dia.
aku: lain kali, kalo saya tak suruh kamu buat, kamu jangan pandai2 nak buat.saya takder selera nk makan kamu masak.setakat kamu goreng sayur tu, saya bolehla lagi makan.ni saper nak makan ni?kamu hidang tuk saper??
bibik: untuk ibu makan.
aku:kamu simpan semua lauk tu.saya tak nk makan.kamu makan la sendiri besok.

huhuhu..bibibk2.sakit jer hati aku.tengokla kangkong goreng n tomyam yang dia masak ni.konon dia kesiankan aku la tu masak siap2 tuk aku.tapi lain kali tunggula arahan dari aku dulu.jangan nk memandai2.kalo tak habis lauk tu besok, aku sumbat jer ikut b#@@%$ dia.biar dia makan kasik habis.jahat tol aku ni.hahahhahaha.....
kangkung goreng kicap.sedap la tu kononnyer tu.aku tak rasa sikit pon.
u all tengok la sendiri.tomyam versi bibik aku.hahahahhaha..tak selera aku nk makan wehhhh.

10 comments:

♥ Eda ♥ said...

ok la tu k aiza dier dah tulung masakkan..ader org gaji tu suruh pun buat2 lupe... nko mmg takmo org gaji ko masak eh? mcm ni..lenkali ko just pesan kat dier siap2 kan bahan je... ko balik biar ko yg masak..

kesian la plak aku tgk makanan tu tak berjamah..huhuhu

Unknown said...

Eda...selalu pon memang aku bagi arahan camtu ler.siapkan bahan2.tunggu aku balik masak.ntah naper lak semalam tu ter'over' rajin plak dia tu.tapi takper..aku dah recycle isi ayam tu wat nasi goreng pagi ni.idok ler aku buang camtu jer.tak baik tau....

Mizz_Ila said...

Lor...tomyamnye seperti bibik lama mertuaku dulu. mmg aku pun x bape nak suka. cam sup pun ada. wakakaka

mayb niat dia baik nak ringankan keje ko kat umah tp dia x sedo tekak ko ngan tekak dia x sama. sama gak ngan aku dulu. dia masak..aku masak lain tp nasib kat umah aku ramai org.. masakan dia mil & fil aku makan. laki aku xmo makan pelik2. hehe..

Syafa said...

huhu..marah tul ko kat bibik ko tu yer..hmm..betul gak tu..sayang la aiza..x terusik makanan tu...ko mmg x lalu mkn yer?huhuhu...tapi tom yam dia mmg pelik...ape yg putih2 tu ayam ker??

A.I said...

Kau ni aiza...sian dia tau. Aku rasa mmg niat dia baik nk tlg kau. Len kali tegur le elok2. sian dia..

~kalau aku pon tak lalu kot nk mkn..keh keh ;P

saveme_zero said...

ekekeke..rajin benor bibik ko ni. jgn rajin lain sudah..hahaha

Unknown said...

ila.. itu la pasal kan.kita bukan tak nk makan.tapi tekak ni memang takleh terima cara dia masak.

sya.. itu yang aku recycle wat lauk nasi goreng tu.yer lah sya.putih2 tu ayam ler.aku pon pelik.naper to yam dia jadik kaler putih kan.hehehhe

kak ai.. aku tegor dia memang camtu cz bibik aku tu susah mau paham.kena ckp ngn tegas ckit.ala..aku bukan kejam sangat pon.huhuuhu

sue.. ko ni.siap la dia kalo dia rajin lain.sendiri mau ingat la..aku sula dia.kuikuikui

*MaMa HeRdA* said...

baik buuuuu..di beresen ya buuu..jgn di baling lesung ya buuu..

mummysya said...

maybe dia nak ambil hati aiza kot.....

Ummi Nuhlan said...

ihihihi....kelakar jugak ek.